Wednesday, March 11, 2009

Argument against teaching Maths and Science in English

Below is a primary source/document on the Malaysian issue of the teaching of Maths and Science in English. I shall provide an analysis on it in a later post.

Essentially, in my opinion, the value of teaching the applications aspects of Science and Maths in English is that hopefully the teachers will work harder with the students to master the lingua franca. Perhaps later, when there is mastery, teachers and learners themselves can explore the humanities and social scientific aspects of Maths and Science, and ultimately in their later years understand the philosophical and political--economic aspects of the two "subjects". One may then, in one's old age, read the biographies of Sir Isaac Newton, Rene Descartes, Henri Poincare, Paul Erdosh, Albert Einstein, Steven Hawkings, etc.

English Language is the vehicle for such exploration.

My question is: what is the fate of linguistic nationalists in the age of globalization and deconstructionism? For whom will such nationalists continue to serve? But ultimately, why are the adults arguing for the next generation when the former should be allowing the latter to chart their own intellectual future?

Or-- could the answer be in the passion for teaching and the need for an entirely new pedagogy?

--------------------------------------------------------------------

Memo: Mansuhkan PPSMI PDF Cetak E-mail
Oleh Memo PPSMI
Isnin, 09 Mac 2009 15:55
Warkah Memorandum yang diserahkan oleh Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) kepada Yang di-Pertuan Agong pada Mac 7, 2008.

(Puji-pujian dikeluarkan daripada teks untuk bacaan umum)

Mengapa Patik Sekalian Meminta Kerajaan Supaya Memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris

Adapun Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) ini telah dilancarkan di Kuala Lumpur pada 31 haribulan Januari 2009. Alhamdulillah sejak itu sambutannya di seluruh negara sangat memberangsangkan.

MENGAPA PATIK SEKALIAN MEMBANTAH PPSMI

Patik sekalian membantah PPSMI dan meminta kerajaan memansuhkannya atas beberapa sebab utama seperti yang kami jelaskan berikut:

1. Dasar pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Melayu (iaitu Bahasa Kebangsaan Malaysia) di sekolah kebangsaan yang telah dilaksanakan sejak Kemerdekaan berdasarkan Ordinan Pelajaran 1957, kemudian Akta Pelajaran 1961 dan seterusnya Akta Pendidikan 1996, telah mencapai kejayaan yang luar biasa dan tidak pernah menimbulkan apa-apa masalah yang besar dan serius. Banyak pelajar kita, beratus ribu banyaknya, malah lebih 3 juta (dari tahun 1957 hingga tahun 2003) telah berjaya mempelajari ilmu sains dan matematik dalam bahasa mereka sendiri dari peringkat sekolah rendah hingga ke peringkat institusi pengajian tinggi. Semua orang tahu akan kejayaan dasar yang asal itu dan banyak bukti tentang kejayaan itu dapat kami tunjukkan tetapi kami tidaklah berhasrat untuk membebankan pembaca dengan datanya yang agak banyak dan panjang.

2. Tidakkah orang yang membuat keputusan yang tidak munasabah itu sedar bahawa hasil daripada dasar pelajaran kebangsaan yang menetapkan bahasa Melayu (Bahasa Kebangsaan Malaysia) sebagai bahasa pengantar utama, ratusan ribu pelajar kita (seperti yang tersebut di atas) pandai sains dan matematik dalam bahasa sendiri, dan ribuan daripada mereka berjaya menjadi profesor yang mengajar sains dan matematik di peringkat pengajian tinggi dalam bahasa sendiri, menjadi ahli sains, jurutera, pakar-pakar perubatan, pandai berbincang, mengarang buku sains, menerbitkan hasil-hasil kajian saintifik dalam bahasa sendiri, iaitu bahasa Melayu, di samping bahasa Inggeris (kalau perlu)? Tidak mereka tahu bahawa sebelum tahun 2003 jumlah tesis Sarjana Sains (M.Sc.) dalam bidang sains dan matematik yang ditulis dalam bahasa Melayu berjumlah lebih 2,000 (dua ribu buah) manakala tesis Doktor Falasfah (Ph.D.) dalam bidang tersebut yang ditulis dalam bahasa Melayu berjumlah lebih kurang 400 buah?

3. Maka kami berasa amat hairan dan terperanjat mengapa dasar yang sudah baik dan berjaya itu, dasar yang tidak menimbulkan apa-apa masalah yang besar dan serius itu, tiba-tiba dimusnahkan dan digantikan dengan PPSMI?

4. Keputusan PPSMI yang dibuat dalam tahun 2003 itu dibuat dengan mengejut tanpa apa-apa perbincangan, tanpa apa-apa perundingan dengan pakar-pakar pendidikan dan bahasa, tanpa memikirkan baik buruknya terhadap bahasa Melayu dan terhadap pelajar dan guru yang telah cukup biasa mengajar dan belajar sains dan matematik dalam bahasa Melayu di Sekolah Kebangsaan (atau dalam bahasa ibunda di Sekolah Jenis-Kebangsaan Cina dan Tamil) selama lebih 37 tahun! Tiba-tiba anak-anak kita yang tidak mengetahui bahasa Inggeris sepatah pun, kebanyakannya dari kawasan luar bandar, dipaksa belajar sains dan matematik dalam bahasa yang mereka tidak tahu itu. Beberapa orang ahli bahasa di Barat menganggap bahawa ini adalah contoh dasar English linguistic imperialism atau dasar penjajahan bahasa Inggeris yang berlaku di beberapa banyak negara bekas jajahan British, menyebabkan kebanyakan bangsa peribumi atau negara itu tidak maju sains dan teknologi.

5. Antara sebab yang dikemukakan oleh pihak yang cuba mempertahankan PPSMI ialah: Kalau orang Melayu atau pelajar Melayu mahu pandai dan maju dalam bidang sains dan matematik mereka hendaklah mempelajarinya dalam bahasa Inggeris, tidak dalam bahasa sendiri, yakni bahasa Melayu. Mengapakah setelah lebih 37 tahun pendapat yang salah dan karut ini ini digunakan untuk mengubah dasar asal dan menggantikannya dengan dasar PPMSI? Tidak ada bukti ilmu dan empiris yang kukuh untuk mempertahankan alasan itu. Hampir semua bangsa dan negara yang maju sains dan teknologi mengajar sains di sekolah hingga ke peringkat pengajian tinggi dalam bahasa kebangsaan atau bahasa ibunda mereka masing-masing. Sekadar menyebut beberapa contoh, Negara China, Jepun, Korea, Vietnam, Thailand, Indonesia, semua negara Eropah (termasuk Britain), Rusia dan negara-negara Skandinavia tidak mengajar sains dan teknologi dalam bahasa asing. Kebanyakan negara Afrika yang menggunakan bahasa Inggeris atau bahasa Perancis sebagai bahasa rasmi dan bahasa pendidikan, baik di peringkat menengah dan peringkat tinggi, mahupun di peringkat sekolah rendah, tidak maju sains dan teknologi. Negara Brunei Darussalam tidak menggunakan bahasa Melayu untuk mengajar sains dan matematik di sekolah menengah dan di universiti dan kita tahu negara itu tidak maju sains dan teknologi, yakni negara itu tidak sama taraf kemajuan sains dan teknologinya dengan negara seperti Jepun, Korea dan negara China atau Taiwan. Korea Utara adalah negara kuasa nuklear. Negara itu tidak mengajar sains dalam bahasa Inggeris. Begitu juga, di Filipina, negara berbahasa Inggeris yang terbesar di Asia atau Asean, tidak menggunakan bahasa Filipina untuk mengajar sains dan matematik di sekolah menengah dan di peringkat pengajian tinggi, dan kita tahun negara itu tidak merupakan negara maju sains dan teknologi. Kebanyakan eksport Filipina, menurut seorang ahli ekonomi Filipina, ialah pembantu rumah dan pekerja biasa; kelebihan mereka ialah, mereka boleh bertutur dalam bahasa Inggeris di peringkat rendah.

7. Beberapa banyak kajian yang telah dilakukan oleh pakar-pakar pendidikan dan bahasa di seluruh dunia membuat kesimpulan bahawa manusia, mulai peringkat kanak-kanak, lebih mampu berfikir secara kreatif dan dapat memahami konsep-konsep ilmu dengan lebih mudah dan cepat dalam bahasanya sendiri. Hal ini dapat kita lihat berdasarkan hakikat bahawa semua karya besar di dunia, baik dalam bidang sains mahupun sastera, dihasilkan dalam bahasa ibunda atau bahasa asal atau bahasa kebangsaan pengarang itu. Kebanyakan pemenang Hadiah Nobel tidak datangnya dari golongan berbahasa Inggeris. Yang terbaharu, Hadiah Nobel Fizik tahun 2008 ialah 3 orang ahli sains Jepun yang menghasilkan kajian dan karya mereka dalam bahasa Jepun.

Kajian di Amerika Syarikat, Kanada dan beberapa buah negara di Eropah dan Afrika dan Hong Kong menunjukkan bahawa pelajar sains dan matematik dalam bahasa bukan ibunda merosot prestasi mereka dan tidak pula meningkatkan penguasaan atau kemahiran bahasa asing mereka. Pertandingan antarabangsa sains dan matematik yang diadakan tiap-tiap tahun untuk pelajar sekolah dimenangi oleh pelajar yang belajar sains dan matematik dalam bahasa ibunda masing, tidak dalam bahasa asing.

8. Setelah enam tahun berjalan, PPSMI masih tidak berkesan dan banyak menimbulkan masalah yang kebanyakannya tidak didedahkan kepada umum. Pengumuman Keputusan UPSR Tahun 2008 menunjukkan hanya 31.1% (159,234) murid sahaja daripada 511,875 murid Tahun 6 yang menjawab Kertas Sains dalam bahasa Inggeris. Ini bererti sebanyak 68.9% (352,641) murid tidak menjawab dalam bahasa Inggeris. Ini bukti kegagalan mengajar sains dan matematik dalam bahasa Inggeris, walaupun dipaksakan kepada pelajar itu.

9. Dalam mata pelajaran matematik pula, 46.6% (238,153) murid daripada 511,499 jumlah murid yang menduduki peperiksaan Matematik UPSR menjawab dalam bahasa Inggeris. Ini bererti 53.4% atau seramai 273,346 murid menjawab dalam BM atau BM/BI. Ini juga bukti kegagalan pengajaran matematik dalam bahasa Inggeris kepada pelajar berbahasa Melayu.

10. Kedua-dua angka yang tersebut pada para 8 dan 9 di atas menunjukkan peratus pelajar atau seramai 352, 641 pelajar tidak faham bahasa Inggeris untuk menjawab soalan dalam bahasa ini, dan seramai 273, 346 murid tidak memahami matematik yang diajarkan dalam bahasa Inggeris. [Catatan: ini tidak bererti bahawa pelajar itu tidak mempunyai ‘otak’ atau minat untuk belajar atau memahami sains atau matematik; puncanya ialah, mereka tidak memafami soalan yang dibuat dalam bahasa Inggeris, samalah seperti kita cuba mengajar sains dan matematik kepada pelajar Inggeris di England dalam bahasa Melayu atau bahasa Jepun dan bahasa-bahasa lain yang mereka tidak faham satu patah pun].

HASIL KAJIAN

11. Hasil kajian sebenar dan bebas yang dilakukan oleh pasukan penyelidik seramai 50 orang pensyarah dari 7 buah Universiti (UPM, UiTM, UPSI, USM, UUM, UMS dan UTM) dengan selian Permuafakatan Badan Ilmiah Nasional (PEMBINA) di 70 buah sekolah menengah (pelajar Tingkatan 4) dan 90 buah Sekolah rendah di seluruh negara (murid darjah 5) membuat kesimpulan bahawa PPSMI telah gagal memberikan manfaat kepada pelajar, khususnya pelajar-pelajar Melayu di sekolah kebangsaan luar bandar. Di beberapa buah negeri, misalnya Perlis, Kelantan, Sabah dan Sarawak, peratusan pelajar yang gagal (markah D & E) melebihi 50%. Prestasi SPM 2007 jelas menunjukkan bahawa bilangan pelajar Melayu yang cemerlang dari Sekolah Berasrama Penuh dan Maktab Rendah Sains MARA (MPRSM) juga menunjukkan kemerosotan yang menundum, terutama dalam mata pelajaran Kimia dan Matematik.

12. Dua kajian lain telah dilakukan, iaitu (a) kajian yang dibuat oleh Profesor Emeritus Dato’ Isahak Haron dari UPSI Januari 2008), terhadap 1703 murid tahun 5 di 28 buah Sekolah rendah dan terhadap 1692 guru, dan (b) kajian yang dibuat oleh Profesor Datin Dr. Juriah Long (dari UKM) ke atas pelajar Tingkatan 2 di 242 buah Sekolah Menengah di seluruh negara yang meliputi 7,236 pelajar (2004) dan 707 guru matematik dan 701 guru Sains. Hasil dapatan kedua-dua kajian ini hampir sama dengan kajian yang dibuat oleh PEMBINA.

APAKAH UKURAN YANG DIGUNAKAN UNTUK MENGABSAHKAN PPSMI?

13. Perkara yang sangat merungsingkan kami ialah, dalam percubaannya untuk mempertahankan PPSMI dan membuktikan bahawa dasar PPSMI itu ‘sudah berjaya’ atau ‘akan berjaya’, para pegawai di Kementerian Pelajaran cuba menurunkan markah lulus mata pelajaran sains dan matematik sehinggakan murid yang mendapat markah 30% dianggap sudah boleh lulus (yakni mendapat markah B dan C). Kalau cara yang ‘mengelat’ ini digunakan untuk mengatakan bahawa jumlah pelajar yang lulus dalam sains dan matematik dalam bahasa Inggeris semakin meningkat alamatlah mutu pelajaran pelajar kita dalam bidang ini akan menurun, tidak tinggi. Sebelum tahun 2003 semasa sains dan matematik diajarkan dalam bahasa Melayu mutu pelajaran dalam mata pelajaran ini tidak direndahkan atau dengan kata lain, markah lulusnya tidak diturunkan.

GMP TIDAK FANATIK BM DAN TIDAK ANTI BAHASA INGGERIS

14. Kami tidak didorong oleh apa-apa emosi atau fikiran yang tidak rasional atau oleh perasaan anti-bahasa Inggeris. GMP juga bukan ‘gila bahasa Melayu’. Kami cuma mahu mempertahankan dasar yang betul dan baik dan menolak dasar yang salah. Dasar yang salah, yang boleh memudaratkan bangsa kita, harus ditolak. Dasar yang baik harus disokong. Pendapat yang mengatakan bahawa bangsa yang tidak menuntut ilmu sains dalam bahasa Inggeris, bangsa itu tidak akan maju dalam bidang sains adalah pendapat yang sama sekali tidak benar. Kita tidak perlu membuang masa membuat kajian yang panjang lebar untuk membuktikan bahawa pandangan itu sama sekali salah.

15. Hal yang sangat menghairankan kami dan orang yang berilmu di mana-mana sahaja ialah, ‘pendapat’ atau ‘teori’ yang mengatakan bahawa pelajar kita boleh menguasai bahasa Inggeris dengan baik melalui pelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris. Kalau pendapat ini benar, tidak perlulah pelajar kita belajar bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran tersendiri. Tidak pernah kita mendengar orang belajar bahasa asing melalui pelajaran sains dan matematik dalam bahasa itu. Bahasa Inggeris seharusnya diajarkan melalui pelajaran bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran yang tersendiri (mengajar nahu, membaca sastera dalam bahasa Inggeris, dan sebagainya), tidak melalui pelajaran sains dan matematik. Kajian yang disebut para perenggan 7 di atas mengesahkan perkara ini.

16. GMP telah menggesa kerajaan supaya mengambil tindakan serius untuk memperbaiki pengajaran bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua atau bahasa asing (‘foreign language’) di sekolah kebangsaan untuk memastikan pelajar kita dapat menguasai bahasa ini dengan baik setelah mempelajarinya selama sebelas tahun dari Darjah I hingga Tingkatan V. Selama ini kebanyakan pelajar kita, terutama di Sekolah Kebangsaan di luar bandar, tidak fasih berbahasa Inggeris walaupun bahasa ini telah diajarkan kepada mereka selama 11 tahun. Masalah inilah yang sepatutnya diselesaikan oleh kerajaan, bukan mengubah dasar yang sudah baik dan berjaya, lalu menimbulkan masalah yang tidak patut timbul.

17. Terakhir, bangsa Melayu hendaklah sedar bahawa bahasa Melayu adalah salah satu bahasa yang terbesar di dunia, diketahui oleh lebih 280 juta manusia di seluruh dunia, khususnya di kawasan induknya, iaitu kawasan Melayu-Indonesia.

Akhir kalam, patik sekalian, dengan penuh takzim, dengan harapan yang tinggi, memohon kepada Ke Bawah Duli Tuanku, Raja Yang Berdaulat dan Ketua Perlembagaan Negara Malaysia, sudi apalah kiranya Duli Tuanku berkenan menerima Warkah Memorandum ini.

Atas limpah berkenan Ke Bawah Duli Tuanku menerima perutusan patik sekalaian mengadap Tuanku untuk mempersembahkan Memorandum ini ke bawah Duli Tuanku, patik sekalian menjunjung kasih yang tidak terhingga, dan berdoa ke hadrat Allah Subhanahu Wata’ala semoga Duli Tuanku Dilimpahi rahmat dan hidayah sebagai Ketua kepada Perlembagaan Negara Malaysia.

Sekianlah patik sekalian persembahkan. Wabillah hitaufik wal hidayah, wassalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Patik sekalian yang berdatang sembah:

10 rabi’ul Awal 1430 bersamaan 7 Mac 2009.

7 comments:

Anonymous said...

Dr. Azly,

Could you please summarize these in point forms?

Thank you.

peacebuy

Tamerlane said...

sounds political to me. Majority of the non malays who call themselves malaysian dont even use BM on a daily basis. Awat tetiba nak jadi overly defensive when english is used? I dont think the malay language will be extinct if english is used as a medium for these 2 subjects. Ade ke nobel award given to scientist yang bentang paper lam bahasa melayu? Awat masa Islamic golden age, many people study in arabic? Is it because the knowledge was avalable in that language atau dia tak mau mertabtkan bahasa seneri? Aku fikir to teach complex things in science and maths, bahasa Melaysia itu sendiri harus evolve to that level of complexity . Ada la yang akan argue japanese pandai tapi tak cakap English pun. Ya la tu . My question is will they be dumber if they learn in English? Thyre smart, inventive because of the language or the knowledge,discipline and way of life?

Anonymous said...

Doc & Sedara sedara

Ampun mintak maap dulu kalau guris sikit nak mengaha. Saja. Ngacah je buat loghat;)

Gini,, TERMENONG kita kalau kita sangka apakemenda anak2 kita belajar di sekolah zaman hisham la ni sebijik serupa bulat2 macam yang kita hapal F = ma = mv^2/r time muda2 dulu zaman razak/raman talib/khir johari

Sampai ke hari ni ralat kita tak teperi - angkara ikutan pahaman songsang Parti Pemerentah Sekular mewariskan tinggalan KHir Johari - entah berapa generasi mak bapak tak dilentur lidah ni nyebut ayat arab. Malu tekebil2 komat kamit depan majlis merangkak rangkak coba gagah ngenal hurup

Bagi yang tak rasa apa lantak lah.

Tapi bagi generasi yang tekilan tak de nya yang dimaap dunia ke akirat tak diberi peluang jam kecik. Kat sana jawab le polisi pandai sapa punca umat rosak

Kini SAH. Kajian sain budak jurusan elit MRSM pon TAK LAGI belajar pegang pipette burette teropong atau pisau bedah katak. Sapa pon tak da chan capai bunsen dah


JANGAN MIMPI -- BUKAN NGATA -- PI CEK MATA KEPALA


PUNCA? SUKATAN & DUIT -- KONON ELAK BAZIR DIPOTONG HABIS BAJET MAKMAL


-- SEKALI PON TAK LAGI DAH budak2 aliran sain sekolah menengah se Malaya tinggalan British MENGAMALKAN AMALI!!!

PUNCA >> Bajet hasil bumi dah HANGKUT LEBUR membangunkan Putrajaya -- untong ke kontraktor kroni


Konon guna Inggeris belajar Sain Zaman UMNO
dengan cuma hadap cik gu?

Teori Sanggap - Kalau dapat hujung pangkal lesap


Takat ek je le jawapan betolnya. Kot jadi pon sebut bunyinya NASIB ORANG ASING TAK GELAK.

Telinga aku janggal


Bahasa apa ke lagi yang aku nak guna nak bagi tau bab ni?


Belom masuk bab DAH TAK ADA tawarikh

Jangan sebut DAH TAK ADA bab elmu alam

Jangan harap elmu akirat

HAMPEH ZERO SEJAK 3R KBSR/KBSM


Tanya le test bebudak yang dah pandai sangat buat blog & IM tu kat mana Tanah German kat mana Padang Mongolia mana lak Laut Jepon atau paling mudah kat mana Pulau Bibik. Kantoi menjawab walau konon SPM A berbakul.

Dari Darjah 5 ke Tingkat 5 balik balik cerita Hang Tuah

Tu le KEKUATAN TEORI SEKOLAH SRI GARDEN TAK AMAL

KEMAJUAN APA ke jadahnya pandai hisham anwar atau mahadir?

Dr. AZLY RAHMAN said...

Dear peacebuy,

I am planning to discuss these points in my column in Malaysia-Today. This will include a summaries of salient points.

To Tamerlane and Anonymous,

Thank you for reading and sharing comments. This is a highly politicized topic, wouldn't you both agree? Where is the "thinking" aspect of education -- in all these? Who cares for the students and who advocates for rights of the child to be intelligent?

This nation has been busy building tall structures and forgot to build minds for the future.

Again, I will discuss these in my column in M2Day.

Salam.

Unknown said...

DR,

Saya kecewa. Benak tak dapat membezakan cara belajar bahasa dan cara belajar Sains/Maths.

Kedua-duanya perlukan kemahiran pemikiran berbeza. Macam main bola dan main ping-pong. Teknik berbeza, cara berbeza begitulah dengan belajar Sains/Maths.

Contoh dekat di hati, belajar tajwid. Kalau ustaz/ustazah melabon dalam bahasa arab menerangkan hukum tajwid, sampai tua rentalah Dr. tak akan pandai baca Al-Quran.

Jadi nak pandai BI, belajar BI. Baiki silibus, banyakkan guru, ada makmal bahasa. Orang gila macam penyokong PPSMI saja buat Maths/Sains untuk pandai BI.

Buat penyokong PPSMI, aku nak belajar bahasa Jawa, ada soalan Maths/Sains dalam bahasa Jawa? Nanti aku akan pandai ngomong Jawa bila pandai buat Maths/Sains dalam bahasa Jawa?

Setakat faham istillah tak semestinya anda boleh menyelesaikan masalah Sains/Maths. Disebalik istillah ada KONSEP yang perlu difahami, Bagaimana Dr. menerangkan konsep tanpa bahasa yang difahami,


Sekarang letak perkara ini pada anak-anak seawal 7 tahun.Bagaimana mereka nak faham KONSEP jika penyampaiannya dalam bahasa asing? Terangkan bagaiamana menjelaskan konsep pecahan dalam bahasa Jawa kepada anak Melayu? Samalah dengan menerangkan KONSEP pecahan dalam BI kepada anak Melayu. MEREKA TIDAk FAHAM.

Tentang kemahiran komunikasi dalam BI, siapa pun tak bantah kalau nak memahirkan diri. PPSMI bukan caranya.

Suka diingatkan cara belajar bahasa dengan cara belajar sains dan matematik adalah berbeza. Belajar bahasa ialah belajar kemahiran berbahasa. Belajar pertuturan, belajar tatabahsa , belajar kosa kata, belajar struktur ayat dan belajar membuat karangan dan lain-lain kemahiran berbahasa.

Belajar Sains ialah belajar fakta, konsep, prinsip, teori dan hukum yang memerlukan penguasaan bahasa. Mana boleh belajar sesuatu bahasa (BI) menggunakan pendekatan belajar Sains. Ini kerja gila.

Oleh itu kerja PPSMI ini sebenarnya kerja gila. Penyokong PPSMI adalah penyokong kerja gila atau orang gila.

Betul ilmu dlm bahasa apa pun tak apa tapi apakah cara/ bahasa terbaik bagi anak-anak seawal 7 tahun menuntut ilmu. ITU PERSOALANNYA?

Apa kata Dr. dengan kajian UNESCO

... it is important that every effort should be made to provide education in the mother tongue. ...

On educational grounds we recommend that the use of the mother tongue be extended to as late a stage in education as possible. In particular, pupils should begin their schooling through the medium of the mother tongue, because they understand it best and because to begin their school life in the mother tongue will make the break between home and school as small as possible.

(UNESCO 1951:691)

Dr. AZLY RAHMAN said...

Dear 'kutucyber',

Good arguments. It's a difficult issue faced also by all nations after independence. The UNESCO statement formulated in 1951 is just a suggestion. The reality is the nature of English Language itself that globalizes fast. I provided a response to this issue below, published yesterday in Malaysia Today:

-----------------------------------------

Are the Malay linguistic nationalists betraying our children?
Friday, 13 March 2009 15:45

We need to look at how best can the children of Malaysia be served through multiple languages and through the importance of the English Language. We need to step back – many steps – and look at our philosophy of education, our paradigm of teaching and learning, our training of teachers, our caste and class system in our ‘information-overloaded’ educational system, our politician’s constant interference in schools and in controlling the minds of our children and our teachers, our destiny as a multicultural nation demanding us to master multi-linguistic possibilities, and finally how we have built in successes and failures into our school system.
A REPUBLIC OF VIRTUE

Dr. Azly Rahman ( dr.azly.rahman@gmail.comThis e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it )
http://azlyrahman-illuminations.blogspot.com/

Nationalists are nationalists. Some remain rooted in the language which shaped their personal reality, in a world of shifting views and multiple interpretations in which one become sub-texts of both Grand and Subaltern narrative.

Nationalist are nationalists. In a postmodern world, we sometimes do not know who the enemy of these nationalist are. Perhaps the enemy lies within. Fear of one’s own shadow?

Nationalists are nationalists. They can remain so. They need to evolve into globalists grounded in the love of many cultures, still.

Perhaps like many, I am an advocate of the critical importance of the English Language as, at this point in history, a language not only of commerce, the arts and humanities, but also an inspiration for revolutionary movements that challenges colonialism and imperialism as well. In order to understand the enemy, one must speak its language. Stamford Raffles knew this well when he was sent to the Singapura to be christened as its “founder”.

The enemy is corruption and social cancer wrought by casino capitalism, spoken in English globalized by high speed Internet, mutating the mind, body, and soul of natives and savages transforming them into neo-colonials. The enemy is the dimension of language that installs regimes and systems of oppression that leeches off blood sweat and tears of the natives transformed into indentured post-modern slaves. The English language of the modern imperialism system and the Gog and Magog of the maddening capitalist world is the enemy.

Many a revolutionary writer opposed to colonialism wrote in the English Language – from Jonathan Swift to Joseph Conrad, from Eric Blair (George Orwell) to V. S. Naipaul, from Karl Marx to Raymond Williams.

Of course for Malaysian children we do not expect them to be passionate of the Greek mythology, the philosophy behind Jonathan Swift’s Gulliver’s Travels, The Chronicles of Narnia, or translation of Ramayana and Mahabharata, or even the Adventures of Asterix – we hope this will one day be a reality when we throw away our TV sets and ASTRO channels or our iPods or Blackberry. And start reading.

Of course this is a long road for Malaysian children to be engaged in world literature in (English) translation and be a little be more learned and refined and to expunge any sense of racial superiority such as “ketuanan this or that”.

Long road to freedom. There is a reality at hand. When a Malay poet laureate and a chief of a language preservation council (I hope this is a close enough translation of ‘dewan bahasa dan pustaka’) and a hundred other Malay Language jihadists were pepper-sprayed for protesting against the English as a language of instruction, we have got a national problem.

What is the message? What is being symbolized? What is the signification? What is the issue? What is the non-issue? Where is the sensibility? Where is pride? Where is prejudice? Where are we taking this argument?

These are difficult questions.

Essentially, in my opinion, the value of teaching the applications aspects of Science and Maths in English is that hopefully the teachers will work harder with the students to master the lingua franca. Perhaps later, when there is mastery, teachers and learners themselves can explore the humanities and social scientific aspects of Maths and Science, and ultimately in their later years understand the philosophical and political--economic aspects of the two "subjects". One may then, in one's old age, read the biography of Sir Isaac Newton, Rene Descartes, Henri Poincare, Paul Erdosh, Albert Einstein, Steven Hawkings, etc. Or even read translations of Hamzah Fansuri or Ibnu Arabi.

English Language is one important vehicle for such exploration.

My question is: what is the fate of linguistic nationalists in the age of globalization and deconstructionism? For whom will such nationalists continue to serve? But ultimately, why are the adults arguing for the next generation when the former should be allowing the latter to chart their own intellectual future?

Or-- could the answer be in the passion for teaching and the need for an entirely new pedagogy?

We are only beginning to peel the layers of complexity of the issue of teaching of Science and Maths in English. We need to go beyond the data and conclusion presented mundanely passed as the ultimate truth why we need to teach Science and Maths in the Malay Language.

We need to rise above the simplicity of concluding, the reductionism of our arguments, and the shallowness of our claim of the need to be ultra-nationalistic about the language of instruction to be used.

We need to look at how best can the children of Malaysia be served through multiple languages and through the importance of the English Language. We need to step back – many steps – and look at our philosophy of education, our paradigm of teaching and learning, our training of teachers, our caste and class system in our ‘information-overloaded’ educational system, our politician’s constant interference in schools and in controlling the minds of our children and our teachers, our destiny as a multicultural nation demanding us to master multi-linguistic possibilities, and finally how we have built in successes and failures into our school system.

Daunting task for us. Requiring supra-nationalist thinking.

But if, in Malaysia, linguistic nationalists are merely players in a world’s-a-stage build by ‘tuans of this and that ethnic group’ under the ideological direction of ‘ketuanan this and that,’ we must rewrite the script.

Language shapes reality. Or maybe language is reality. Or maybe, in the case of the nationalist, language confines reality. Their reality.

In multicultural Malaysia, in a world past post- and hypermodernity, our language policy ought to make possible multiple realities, multiple worlds or knowing. So that our children may become world-wise Malaysians.

wisata murah said...

amazing

Grandma’s Gangsta Chicken Curry and Gangsta Stories from My Hippie Sixties by Azly Rahman

MY MEMOIR IS NOW AVAILABLE ON AMAZON!  https://www.amazon.com/Grandmas-Gangsta-Chicken-Stories-Sixties-ebook/dp/B095SX3X26/ref=sr_1_1?dchild...